slideshow
Propagace MAS
slideshow
Diskový podmítač - Horáček Lhoty u Potštejna
slideshow
Dopravní hřiště v Chocni
slideshow
IT kompetence ZŠ a MŠ Sruby
slideshow
Kuchyň Borohrádek
slideshow
Mobiliář na akce - SH - ČMS SDH Libřice
slideshow
Vybavení MŠ Rviště
slideshow
Vybavení pro kulturní akce - ZUŠ Choceň
  VÝZVY PRO VÁS
  MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁNY
Podpořené projekty
Komunitní projekty
Sociální služby v regionu
  MAP Vysokomýtsko
  MAP Kostelecko

  Finské školství – svoboda, odpovědnost a důvěra

V rámci projektu MAP II. – jsme v posledním březnovém týdnu s pedagogy a řediteli MŠ a ZŠ z regionu Vysokomýtsko a Kostelecko, podnikli vzdělávací exkurzi do Finska. Cílem bylo vidět i zažít finské školství v praxi a zjistit informace o studiu a přípravě budoucích pedagogů.  V programu proto byla návštěva univerzity v Tampere a mateřské i základní školy v Kangasale.

 

V podstatě hned po přistání na nás dýchla pohoda a klid, která prostupuje vším. Celá společnost – nejen oblast školství – žije v klidném, stabilním prostředí. Je založena na svobodě, důvěře, volnosti a zodpovědnosti každého jednotlivce. Děti jsou od útlého věku v takovém duchu vychovávány.

   Frontální výuka není žádoucí. Učitel spíše děti doprovází a vede hodně ke spolupráci. Netrvá na tom, že musí sedět v lavicích. Mohou konzultovat svůj postup se spolužákem, přecházet po třídě. Učitel zadá, co budou řešit a nechá žáky samostatně pracovat, přičemž mnohdy využívá i prostory chodeb. Žáci nejsou zbytečně stresováni množstvím testů ani ústním zkoušením.

   Mobilní telefony jsou zakázané, děti je při příchodu do školy vypínají a mohou je opět zapnout buď na vyzvání učitele, nebo při odchodu ze školy.

 

   Vztahy škola, stát, zřizovatel, rodiče, žáci. Vše je založeno na důvěře, svobodě, volnosti a zodpovědnosti každé instituce, každého jedince. Ředitel je jmenován do funkce na stálo. Škola se soustředí pouze na vzdělávání. Pokud se ve škole projednávají otázky vzdělávání žáka s rodiči, je prakticky vždy žák přítomen. Ve výuce není důležitá soutěživost, ale spolupráce, zodpovědnost a podpora. Kontrolní mechanismy v celé oblasti takřka nejsou, nebo jsou pouze minimální,  ať už na úrovni pedagog – žák; ředitel – pedagog; zřizovatel – ředitel. Učení, je ponecháno v kompetenci učitelů a dětí, učitelé nejsou kontrolováni ani ředitelem ani školní inspekcí (která ve Finsku neexistuje). Zřizovatel i management školy jsou tu pro podporu učitelů. Škola je financována zřizovatelem (obec), učebnice a pomůcky jsou k dispozici všem dětem zdarma stejně jako jídlo. Stát hradí výukové materiály a programy na PC (materiály jsou zdarma, licence se kupují), které jsou v celém Finsku koncepčně jednotné, liší se pouze v drobnostech. Veškerý provoz školy má na starosti zřizovatel.

 

Realizační tým MAP


Zpět
  KALENDÁŘ
  RYCHLÝ KONTAKT

NAD ORLICÍ, o. p. s.

Kostelecké Horky 57

517 41

 

Bc. Martina Lorencová

ředitelka MAS

martina.lorencova@nadorlici.cz

tel: 733 351 657

 

IČO: 27513823

Bankovní spoj.: 1188544329/0800

Datová schránka: yrp3wes